Szkolenia rozwijające

Rozwój sensomotoryczny dziecka od 0-3 r.ż
(skrypt + certyfikat)
- PROWADZĄCA: Anna Jarosz
- DLA KOGO?
– Fizjoterapeuci (5. rok studiów i absolwenci)
– Pedagodzy specjalni ze specjalnością integracji sensorycznej
– Terapeuci wczesnego wspomagania
– Osoby chcące rozpocząć pracę z dziećmi w wieku niemowlęcym i wczesnodziecięcym
– Specjaliści chcący poszerzyć wiedzę o sensoryce i neurorozwoju - CERTYFIKAT: Kurs kończy się uzyskaniem certyfikatu.
- PUNKTY SZKOLENIOWE: 45 punktów szkoleniowych.
- MIEJCA i TERMINY NAJBLIŻSZYCH SZKOLEŃ:
– Kraków: 11-12 października 2025
Opis
Rozwój sensomotoryczny dziecka.
Zrozum zmysły. Wesprzyj rozwój. Pracuj skutecznie.
Pierwsze trzy lata życia to czas intensywnego rozwoju zmysłów, motoryki i układu nerwowego dziecka. To właśnie w tym okresie kształtują się podstawy integracji sensorycznej, regulacji emocjonalnej i gotowości do relacji społecznych.
Specjaliści – fizjoterapeuci, pedagodzy, terapeuci SI – coraz częściej zauważają, że wiele wyzwań obserwowanych w wieku przedszkolnym ma swoje źródło właśnie w tym wczesnym etapie.
Szkolenie pokazuje, jak patrzeć na dziecko „zmysłami”, jak rozumieć sygnały z ciała i jak wspierać rozwój przez zabawę, dotyk i relację. Uczy również rozpoznawania cech tzw. High Need Babies oraz wprowadza do praktycznego zastosowania terapii poliwagalnej w codziennej pracy z dzieckiem.
Co znajdziesz w programie?
- Etapy rozwoju zmysłów od życia płodowego do 3. roku życia
- Rola zmysłów w rozwoju społecznym, emocjonalnym i fizycznym dziecka
- Terapia poliwagalna w pracy z dzieckiem – jak ją wykorzystać? (znaczenia kontaktu społeczno-emocjonalnego)
- Czym jest “High Need Baby” i jak pracować z takim maluchem
- Znaczenie zabawy sensomotorycznej i sposoby jej projektowania
- Przykłady ćwiczeń i zabaw – także z wykorzystaniem mat, piłek, klinów, woreczków
- Wskazówki do pracy z rodzicem i opiekunem
Jaki jest cel szkolenia?
- Kurs zawiera praktyczne moduły, pracę z filmami, ćwiczenia i “burze mózgów” – wszystko po to, byś wyszła z gotowymi rozwiązaniami do pracy w gabinecie.
- Ten kurs pokazuje, jak patrzeć na rozwój dziecka przez pryzmat jego zmysłów i układu nerwowego – i jak to spojrzenie może zmienić Twoją codzienną praktykę terapeutyczną.
- Zdobędziesz wiedzę na temat rozwoju sensomotorycznego dziecka w pierwszych trzech latach życia, jego wpływu na rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka oraz metod wspierania tego procesu.
- Zobaczysz obraz dziecka „obecnie gabinetowego”, życia przedszkolaka w grupie, borykającego się z potrzebami: sensomotorycznymi, z regulacją układu nerwowego
- Dowiesz się, jak możesz wspomagać rozwój dziecka w inny sposób (najpierw poprzez obserwację zmysłów -> później motoryki)
Po tym kursie:
- Zrozumiesz sensomotorykę nie tylko jako zbiór faktów, ale jako język ciała dziecka
- Nauczysz się projektować stymulujące zabawy i ćwiczenia
- Zwiększysz skuteczność terapii poprzez uwzględnienie układu nerwowego
- Będziesz bardziej świadomie wspierać dzieci z trudnościami w regulacji sensorycznej
To szkolenie łączy naukę, obserwację i empatię. To doskonała baza do interdyscyplinarnej współpracy, ponieważ pozwala zrozumieć wspólny fundament – sensomotorykę – leżący u podstaw rozwoju mowy, postawy, samoregulacji i funkcjonowania społecznego.
Zapisz się i stań się specjalistą, który rozumie dziecko naprawdę głęboko.
Program
- Harmonogram Zobacz szczegółowy opis (2 dni)
Ramowy plan szkolenia dot. stymulacji rozwoju sensomotorycznego dziecka od 0-3 roku życia.
1. Wstęp
- Część organizacyjna, przedstawienie się, zapoznanie z grupą.
- Wprowadzenie do tematyki rozwoju sensomotorycznego dziecka. Cel i jego znaczenie w
pierwszych 3 latach życia dziecka. - Definicja rozwoju sensomotorycznego – czym jest i jakie ma znaczenie w pierwszych latach życia
dziecka - Rozwój dziecka, jako proces zintegrowany obejmujący aspekt fizyczny, emocjonalny, społeczny
i poznawczy
2. Rozwój sensomotoryczny dziecka do 3 r.ż
- Omówienie rodzajów, budowy i funkcji zmysłów – krótka przypomnienie na temat ich roli w
rozwoju dziecka. - Etapy rozwoju zmysłów dziecka od prenatalnego do 3. roku życia. Odpowiemy na pytania:
– Który zmysł rozwija się pierwszy w łonie matki?
– Jakie zmysły rozwijają się u niemowląt jako pierwsze?
– Jak stymulacja zmysłów wpływa na rozwój dziecka?-
– podanie przykładów gabinetowych
– Sensoryka prenatalna
– Okres noworodkowy, niemowlęcy
– Okres poniemowlęcy /wczesnodziecięcy - Kontakt społeczno-emocjonalny a rozwój sensomotoryczny.
– Kiedy dziecko jest gotowe na drugiego człowieka?
– Nawiązanie do terapii poliwagalnej.
– Rola układu nerwowego w odbieraniu, przetwarzaniu i reagowaniu na bodźce sensoryczne.
3. Rozwój sensomotoryczny dziecka do 3 roku życia
- Kluczowe fazy rozwoju sensomotorycznego dziecka od 0-3 r.ż (przykłady filmy)
– Okres noworodkowy (0-2 miesiące)
– Okres niemowlęcy (2-12 miesięcy)
– Okres wczesnodziecięcy/poniemowlęcy - Czym jest zabawa i jakie ma znaczenie w rozwoju sensomotorycznym.
– Rodzaje zabaw
– Rola zabawy w rozwijaniu umiejętności motorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej i percepcji sensorycznej
– Wpływ zabawy na rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny dziecka
– Zwrócenie uwagi na elementy terapii poliwaglanej w pracy z dzieckiem
*Praca kreatywna projektowanie zabaw, ćwiczeń. Doświadczanie na macie.
4. Zasady pracy z dziećmi w tym wieku i rola rodzica, opiekuna.
- sposoby i metody pracy
- przykłady zabaw ćwiczeń, rodzaje stymulacji
- nawiązanie do terapii poliwagalnej
*Przykłady gabinetowe pacjentów (praca na macie, „burza mózgów”, przykładowe filmy) dodane w miarę potrzeby do poszczególnych modułów.
Przybory:
Maty, kliny, piłki, woreczki gimnastyczne, lalki


Opinie

To szkolenie zmieniło moje podejście do pracy – zarówno indywidualnej, jak i grupowej – z najmłodszymi pacjentami. Dziś wiem, na co zwracać uwagę, jakie sygnały są ważne, jak wspierać dziecko przez zabawę, dotyk, ruch i bliskość. Dzięki niej moja praca z dziećmi i ich rodzicami stała się bardziej świadoma i po prostu… piękna.

Bardzo konkretne i pomocne zestawienie wiedzy. Dużo gotowych pomysłów do wykorzystania, ale przedstawionych w ciekawy i łatwy do
zapamiętania sposób. Wykorzystam w pracy z dziećmi ale też że swoim synem. Polecam!
Ania to osoba o ogromnej wiedzy teoretycznej i praktycznej, która nieustannie się rozwija i doskonali swoje umiejętności poprzez kursy i szkolenia. Potrafi nawiązać kontakt z małymi pacjentami. Jej zaangażowanie, cierpliwość sprawiają, że dzieci czują się przy niej swobodnie i bezpiecznie.