Szkolenia rozwijające

Logopedia i neurologopedia w praktyce – techniki dla fizjoterapeutów i specjalistów pracujących z dzieckiem

(skrypt + certyfikat)

      • PROWADZĄCA: Monika Feder
      • DLA KOGO?
        – Fizjoterapeuci pediatryczni i neurologiczni
        – Początkujący logopedzi i neurologopedzi
        – Studenci fizjoterapii i logopedii
        – Terapeuci pracujący z dziećmi z problemami miofunkcjonalnymi, dysfagią, wadami wymowy i opóźnionym rozwojem mowy
      • CERTYFIKAT: Kurs kończy się uzyskaniem certyfikatu.
      • PUNKTY SZKOLENIOWE: 45 punktów szkoleniowych.
      • MIEJCA i TERMINY NAJBLIŻSZYCH SZKOLEŃ:
        – Kraków: 12-13 listopada 2025

Opis

Zrozum mowę dziecka – zanim jeszcze zacznie mówić.

Ten kurs to nie tylko logopedia. To holistyczne podejście do terapii dziecka — od oddechu, przez mowę, po napięcia tkanek miękkich i współpracę interdyscyplinarną.

Co wyróżnia ten kurs?
To program stworzony na przecięciu logopedii, neurologopedii, osteopatii i fizjoterapii. Nauczysz się, jak rozpoznawać i wpływać na zaburzenia mowy, oddychania, połykania, ssania, a także jak wykorzystywać narzędzia manualne i nowoczesne technologie terapeutyczne.

Czego się nauczysz?

  • Współpracy logopedy z fizjoterapeutą i ortodontą
  • Diagnostyki i terapii oddychania, fonacji, jąkania i dysfagii
  • Pracy z zatokami, żuchwą, językiem i napięciami w strefie czaszkowo-szyjnej
  • Techniki logopedycznego tapingu funkcjonalnego, elektrostymulacji, pracy z bliznami
  • Nowoczesnych narzędzi terapii – sond, wibratorów, luster, retraktorów, gryzaków
  • Ćwiczeń pionizacji języka, masażu logopedycznego, przygotowania do frenotomii
  • Pracy z pacjentem po adenotomii, z afazją, dysartrią i zaburzeniami korowymi

Ten kurs to:

  • Solidna dawka wiedzy medycznej i terapeutycznej
  • Intensywna praktyka z narzędziami
  • Studium przypadków i realne techniki do wykorzystania od zaraz
  • Inspirująca współpraca interdyscyplinarna

Co znajdziesz w programie?

  • Praktyczne techniki z pogranicza logopedii, neurologopedii, fizjoterapii i osteopatii
  • Diagnostykę i terapię: oddychania, fonacji, ssania, połykania, dysfagii i wad wymowy
  • Nowoczesne narzędzia terapeutyczne: sondy, taping, elektrostymulacja, gryzaki, retraktory
  • Pracę z napięciami tkanek miękkich w obrębie żuchwy, szyi i czaszki
  • Studium przypadków i schematy postępowania klinicznego
  • Zasady współpracy interdyscyplinarnej – logopeda, fizjoterapeuta, ortodonta, laryngolog

Jaki jest cel szkolenia?

  • Pokazać, jak skutecznie łączyć techniki logopedyczne i fizjoterapeutyczne w terapii dziecka
  • Wyposażyć Cię w konkretne narzędzia i protokoły pracy gabinetowej
  • Nauczyć diagnozowania i terapii funkcji ustno-twarzowych, również przy trudnych przypadkach
  • Ułatwić Ci współpracę w zespole interdyscyplinarnym i usprawnić komunikację z innymi specjalistami

Po tym kursie:

  • Poznasz techniki manualne i narzędziowe, których możesz użyć od razu w pracy
  • Będziesz umiał/-a precyzyjnie ocenić funkcje oddechowe, fonacyjne i miofunkcyjne
  • Nauczysz się wspierać terapię logopedyczną technikami fizjoterapeutycznymi i odwrotnie
  • Zdobędziesz umiejętności pracy z pacjentem po frenotomii, adenotomii, z afazją czy dysartrią
  • Zbudujesz pewność siebie w kontakcie z wymagającym pacjentem neurologicznym i pediatrycznym

Po tym kursie nie tylko zrozumiesz mowę dziecka – zanim jeszcze zacznie mówić – ale nauczysz się wpływać na funkcje oddechowe, miofunkcyjne i artykulacyjne w sposób interdyscyplinarny i terapeutycznie skuteczny.

Program

  • Harmonogram Zobacz szczegółowy opis (2 dni)

    1. Logopedia i neurologopedia – rozwój nauki, obszary zainteresowań i interdyscyplinarność.

    2. Budowanie efektywnego zespołu terapeutycznego: logopeda- fizjoterapeuta i inni specjaliści.

    • Kiedy logopeda kieruje do fizjoterapeuty? Jakich informacji potrzebuje od logopedy fizjoterapeuta, aby móc wspomóc terapię logopedyczną?
    • Kiedy fizjoterapeuta kieruje do logopedy?
    • Zalecenia od ortodonty, laryngologa i psychologa dla logopedy. Jak formułować informacje dla innego terapeuty.

    3. Oddychanie i fonacja

    • Tory oddechowe
    • Przepona w pracy logopedycznej.
    • Rezonatory i ich dysfunkcje
      – Rezonatory dolne: przestrzeń podgłośniowa krtani, tchawica, oskrzela, klatka piersiowa
      – Rezonatory górne: kości czaszki, trzewioczaszki, jama nosa, zęby, jama ustna
    • Techniki osteopatyczne stosowane w dysfunkcjach zatok
      – Mobilizacja stawów łączących kość czołową z nasadą nosa
      – Techniki uwalniania kości czołowej
      – Techniki normalizacji zwoju skrzydłowo-podniebiennego
    • Oddychanie jako czynnik płynnej fonacji. Afonia i dysfonia
    • Ćwiczenia prawidłowego toru oddechowego i przepony
    • Jąkanie toniczne i kloniczne. Zależne od niepłynności oddechowej. Zależne od napięcia mięśni szyi i krtani
    • Techniki terapeutyczne (oddechowe – np. metoda Gutzmana, metoda przedłużonego mówienia i delikatnego startu, metoda Pallin PCI)
    • Zabiegi stosowane w terapii osteopatycznej jąkania
      – Normalizacja napięcie w obrębie komory czwartej
      – Normalizacja napięcia połączenia klinowo-podstawnego
    • Wpływ chorób górnych dróg oddechowych na pracę aparatu oddechowo- fonacyjno- artykulacyjnego. Zapalenie migdałków- objawy, znaczenie dla rozwoju mowy. Terapia logopedyczna po zabiegach adenotomii i tonsillektomii.
    • Narzędzia terapeutyczne i techniki wykorzystywane w terapii zab.oddychania. spirometry oddechowe, lusterka krtaniowe, dmuchajki.
    • Techniki osteopatyczne wspierające drenaż obszaru twarzy i czaszki
      – Kąty żylne
      – Doły nadobojczykowe
      – Drenaż obszaru szyjnego
      – Drenaż twarzy

    4. Miofunkcje

    • Masaż logopedyczny- zalecenia i przeciwwskazania.
    • Anatomia obszaru głowy i szyi, praca mięśni twarzy
    • Techniki osteopatyczne normalizujące napięcie w strefie połączenia głowy z szyją
      – Trakcja / kompresja w strefie C0/C1
      – Tkanki strefy podpotylicznej
      – Normalizacja napięcia więzadła karkowego
      – Pozycjonowanie segmentu C1
    • Pionizacja języka, funkcja kości gnykowej. Pozycja wertykalno- horyzontalna języka. Ćwiczenia mięśni biorących udział w pionizacji
    • Przygotowanie do leczenia ortodontycznego i postępowanie w jego trakcie
    • Wędzidło języka i wargi górnej- budowa wędzidła, protokół oceny, możliwości pracy terapeutycznej jako alternatywa dla frenotomii; dlaczego frenotomia nie zawsze przynosi efekty
    • Studium przypadku pacjentów z wadami zgryzu i ankyloglosją w terapii logopedycznej i fizjoterapii
    • Techniki pracy z wędzidełkiem
      – Przygotowanie do zabiegu frenotomii
      – Praca po podcięciu wędzidełka
      – Techniki pracy z podstawą języka

    5. Ssanie, gryzienie, żucie

    • Funkcje prymarne jako wzorzec dla rozwoju mowy
    • Odruchy niemowlęce na tle rozwoju psychomotorycznego dziecka
    • Laktacja i protokół oceny ssania odżywczego
    • NS i NNS- ssanie odżywcze i nieodżywcze, ssanie kciuka, smoczka
    • Dysfagia u dzieci i dorosłych (elementy gerontologopedii)
    • Połykanie- wzorzec prawidłowy i patologie
    • Narzędzia wykorzystywane w terapii miofunkcjonalnej. Logopedyczny taping funkcjonalny, elektrostymulacja obszaru ustno- twarzowego, squeezery, rozwieraki jamy ustnej, retraktory, szczoteczki chirurgiczne.
    • Protokół konsystencji bezpiecznych w dysfagii
    • Studium przypadku dziecka i dorosłego z dysfagią
    • Ćwiczenia prawidłowego połykania
    • Logopedyczny taping funkcjonalny w terapii dysfagii. Elektrostymulacja. Gryzaki logopedyczne, tubki żuchwowe, aplikatory gąbkowe, kubki logopedyczne, dobór łyżeczki, BLW.
    • Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego
      – Model diagnostyczny z obserwacją toru żuchwy, palpacja oraz ruch analityczny stawu
      – Terapia zewnętrzna
      – Terapia intraoralna

    6. Artykulacja

    • Głoski języka polskiego- ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne, sonorne- praca aparatu oddechowo- fonacyjno- artykulacyjnego.
    • Metody wywoływania głosek. Utrwalanie i stopnie ich automatyzacji.
    • Przykłady deformacji i substytucji głosek- ćwiczenia. Propriocepcja, narządy zmysłów logopedy jako podstawowe narzędzie diagnostyczne
      w dyslalii.
    • Zaburzenia słuchu fizycznego i fonemowego jako geneza wad wymowy- elementy surdologopedii.
    • Język slawistyczny- transkrypcje fonetyczne.
    • Narzędzia terapeutyczne i techniki manualne wykorzystywane w terapii wad wymowy (sondy, wibratory, szpatułki, nici dentystyczne). Pomoce alternatywne- wykorzystanie środków spożywczych w terapii artykulacji. Logopedyczny taping funkcjonalny. Elektrostymulacja.

    7. Zaburzenia korowe w rozwoju mowy

    • Afazja u dzieci (apraksja, dyspraksja, afazja Broki i Wernickego)- uszkodzenia struktur korowych wrodzone lub nabyte
    • Terapia mowy pacjentów z zaburzeniami korowymi- ćwiczenia budowania struktur językowych
    • Dysartria- uszkodzenie struktur i dróg unerwiających narządy mowy.
    • Zabiegi tracheotomii i dekaniulacji. Studium przypadku pacjenta.
    • Techniki pracy z bliznami
      – Mobilizacje powierzchowne
      – Mobilizacje podłużne i poprzeczne
      – Techniki pracy ze zrostami (stara blizna)
      – Instrukcje dla pacjentów dotyczące pracy domowej

    8. Organizacja pracy logopedy/neurologopedy. Wyposażenie i funkcjonowanie gabinetu. Higiena psychiczna terapeuty i budowanie pozytywnych relacji terapeutycznych z pacjentami.

    • mowa pacjentów w zespołach neurodegeneracyjnych?
    • mowa pacjenta uzależnionego od alkoholu i substancji psychoaktywnych?

    Uczestnikom zaprezentowane zostaną narzędzia pracy neurologopedy:

    • sondy językowe,
    • wibratory z różnymi końcówkami i szpatułkami,
    • spirometry objętościowe-trenażery oddechu,
    • squeezery,
    • rozwieraki jamy ustnej,
    • retraktory,
    • szczoteczki chirurgiczne,
    • gryzaki i tubki logopedyczne,
    • aplikatory gąbkowe,
    • lusterka krtaniowe,
    • urządzenie do stymulacji prądami TENS i EMS,

    Każdy uczestnik szkolenia przynosi ze sobą:

    • małe lusterko (ok.10 x 15cm lub większe).
    • rękawiczki rozm. M/L – 200 sztuk
    • szpatułki laryngologiczne sterylne – ok. 200 sztuk
    • płyny do dezynfekcji rąk z atomizerem

Cena Pierwotna cena wynosiła: 2 300 zł.Aktualna cena wynosi: 1 500 zł.

Najniższa cena w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki: 1 500 .