Szkolenia rozwijające

Logopedia i neurologopedia w praktyce – techniki dla fizjoterapeutów i specjalistów pracujących z dzieckiem
(skrypt + certyfikat)
- PROWADZĄCA: Monika Feder
- DLA KOGO?
– Fizjoterapeuci pediatryczni i neurologiczni
– Początkujący logopedzi i neurologopedzi
– Studenci fizjoterapii i logopedii
– Terapeuci pracujący z dziećmi z problemami miofunkcjonalnymi, dysfagią, wadami wymowy i opóźnionym rozwojem mowy - CERTYFIKAT: Kurs kończy się uzyskaniem certyfikatu.
- PUNKTY SZKOLENIOWE: 45 punktów szkoleniowych.
- MIEJCA i TERMINY NAJBLIŻSZYCH SZKOLEŃ:
– Kraków: 12-13 listopada 2025
Opis
Zrozum mowę dziecka – zanim jeszcze zacznie mówić.
Ten kurs to nie tylko logopedia. To holistyczne podejście do terapii dziecka — od oddechu, przez mowę, po napięcia tkanek miękkich i współpracę interdyscyplinarną.
Co wyróżnia ten kurs?
To program stworzony na przecięciu logopedii, neurologopedii, osteopatii i fizjoterapii. Nauczysz się, jak rozpoznawać i wpływać na zaburzenia mowy, oddychania, połykania, ssania, a także jak wykorzystywać narzędzia manualne i nowoczesne technologie terapeutyczne.
Czego się nauczysz?
- Współpracy logopedy z fizjoterapeutą i ortodontą
- Diagnostyki i terapii oddychania, fonacji, jąkania i dysfagii
- Pracy z zatokami, żuchwą, językiem i napięciami w strefie czaszkowo-szyjnej
- Techniki logopedycznego tapingu funkcjonalnego, elektrostymulacji, pracy z bliznami
- Nowoczesnych narzędzi terapii – sond, wibratorów, luster, retraktorów, gryzaków
- Ćwiczeń pionizacji języka, masażu logopedycznego, przygotowania do frenotomii
- Pracy z pacjentem po adenotomii, z afazją, dysartrią i zaburzeniami korowymi
Ten kurs to:
- Solidna dawka wiedzy medycznej i terapeutycznej
- Intensywna praktyka z narzędziami
- Studium przypadków i realne techniki do wykorzystania od zaraz
- Inspirująca współpraca interdyscyplinarna
Co znajdziesz w programie?
- Praktyczne techniki z pogranicza logopedii, neurologopedii, fizjoterapii i osteopatii
- Diagnostykę i terapię: oddychania, fonacji, ssania, połykania, dysfagii i wad wymowy
- Nowoczesne narzędzia terapeutyczne: sondy, taping, elektrostymulacja, gryzaki, retraktory
- Pracę z napięciami tkanek miękkich w obrębie żuchwy, szyi i czaszki
- Studium przypadków i schematy postępowania klinicznego
- Zasady współpracy interdyscyplinarnej – logopeda, fizjoterapeuta, ortodonta, laryngolog
Jaki jest cel szkolenia?
- Pokazać, jak skutecznie łączyć techniki logopedyczne i fizjoterapeutyczne w terapii dziecka
- Wyposażyć Cię w konkretne narzędzia i protokoły pracy gabinetowej
- Nauczyć diagnozowania i terapii funkcji ustno-twarzowych, również przy trudnych przypadkach
- Ułatwić Ci współpracę w zespole interdyscyplinarnym i usprawnić komunikację z innymi specjalistami
Po tym kursie:
- Poznasz techniki manualne i narzędziowe, których możesz użyć od razu w pracy
- Będziesz umiał/-a precyzyjnie ocenić funkcje oddechowe, fonacyjne i miofunkcyjne
- Nauczysz się wspierać terapię logopedyczną technikami fizjoterapeutycznymi i odwrotnie
- Zdobędziesz umiejętności pracy z pacjentem po frenotomii, adenotomii, z afazją czy dysartrią
- Zbudujesz pewność siebie w kontakcie z wymagającym pacjentem neurologicznym i pediatrycznym
Po tym kursie nie tylko zrozumiesz mowę dziecka – zanim jeszcze zacznie mówić – ale nauczysz się wpływać na funkcje oddechowe, miofunkcyjne i artykulacyjne w sposób interdyscyplinarny i terapeutycznie skuteczny.
Program
- Harmonogram Zobacz szczegółowy opis (2 dni)
1. Logopedia i neurologopedia – rozwój nauki, obszary zainteresowań i interdyscyplinarność.
2. Budowanie efektywnego zespołu terapeutycznego: logopeda- fizjoterapeuta i inni specjaliści.
- Kiedy logopeda kieruje do fizjoterapeuty? Jakich informacji potrzebuje od logopedy fizjoterapeuta, aby móc wspomóc terapię logopedyczną?
- Kiedy fizjoterapeuta kieruje do logopedy?
- Zalecenia od ortodonty, laryngologa i psychologa dla logopedy. Jak formułować informacje dla innego terapeuty.
3. Oddychanie i fonacja
- Tory oddechowe
- Przepona w pracy logopedycznej.
- Rezonatory i ich dysfunkcje
– Rezonatory dolne: przestrzeń podgłośniowa krtani, tchawica, oskrzela, klatka piersiowa
– Rezonatory górne: kości czaszki, trzewioczaszki, jama nosa, zęby, jama ustna - Techniki osteopatyczne stosowane w dysfunkcjach zatok
– Mobilizacja stawów łączących kość czołową z nasadą nosa
– Techniki uwalniania kości czołowej
– Techniki normalizacji zwoju skrzydłowo-podniebiennego - Oddychanie jako czynnik płynnej fonacji. Afonia i dysfonia
- Ćwiczenia prawidłowego toru oddechowego i przepony
- Jąkanie toniczne i kloniczne. Zależne od niepłynności oddechowej. Zależne od napięcia mięśni szyi i krtani
- Techniki terapeutyczne (oddechowe – np. metoda Gutzmana, metoda przedłużonego mówienia i delikatnego startu, metoda Pallin PCI)
- Zabiegi stosowane w terapii osteopatycznej jąkania
– Normalizacja napięcie w obrębie komory czwartej
– Normalizacja napięcia połączenia klinowo-podstawnego - Wpływ chorób górnych dróg oddechowych na pracę aparatu oddechowo- fonacyjno- artykulacyjnego. Zapalenie migdałków- objawy, znaczenie dla rozwoju mowy. Terapia logopedyczna po zabiegach adenotomii i tonsillektomii.
- Narzędzia terapeutyczne i techniki wykorzystywane w terapii zab.oddychania. spirometry oddechowe, lusterka krtaniowe, dmuchajki.
- Techniki osteopatyczne wspierające drenaż obszaru twarzy i czaszki
– Kąty żylne
– Doły nadobojczykowe
– Drenaż obszaru szyjnego
– Drenaż twarzy
4. Miofunkcje
- Masaż logopedyczny- zalecenia i przeciwwskazania.
- Anatomia obszaru głowy i szyi, praca mięśni twarzy
- Techniki osteopatyczne normalizujące napięcie w strefie połączenia głowy z szyją
– Trakcja / kompresja w strefie C0/C1
– Tkanki strefy podpotylicznej
– Normalizacja napięcia więzadła karkowego
– Pozycjonowanie segmentu C1 - Pionizacja języka, funkcja kości gnykowej. Pozycja wertykalno- horyzontalna języka. Ćwiczenia mięśni biorących udział w pionizacji
- Przygotowanie do leczenia ortodontycznego i postępowanie w jego trakcie
- Wędzidło języka i wargi górnej- budowa wędzidła, protokół oceny, możliwości pracy terapeutycznej jako alternatywa dla frenotomii; dlaczego frenotomia nie zawsze przynosi efekty
- Studium przypadku pacjentów z wadami zgryzu i ankyloglosją w terapii logopedycznej i fizjoterapii
- Techniki pracy z wędzidełkiem
– Przygotowanie do zabiegu frenotomii
– Praca po podcięciu wędzidełka
– Techniki pracy z podstawą języka
5. Ssanie, gryzienie, żucie
- Funkcje prymarne jako wzorzec dla rozwoju mowy
- Odruchy niemowlęce na tle rozwoju psychomotorycznego dziecka
- Laktacja i protokół oceny ssania odżywczego
- NS i NNS- ssanie odżywcze i nieodżywcze, ssanie kciuka, smoczka
- Dysfagia u dzieci i dorosłych (elementy gerontologopedii)
- Połykanie- wzorzec prawidłowy i patologie
- Narzędzia wykorzystywane w terapii miofunkcjonalnej. Logopedyczny taping funkcjonalny, elektrostymulacja obszaru ustno- twarzowego, squeezery, rozwieraki jamy ustnej, retraktory, szczoteczki chirurgiczne.
- Protokół konsystencji bezpiecznych w dysfagii
- Studium przypadku dziecka i dorosłego z dysfagią
- Ćwiczenia prawidłowego połykania
- Logopedyczny taping funkcjonalny w terapii dysfagii. Elektrostymulacja. Gryzaki logopedyczne, tubki żuchwowe, aplikatory gąbkowe, kubki logopedyczne, dobór łyżeczki, BLW.
- Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego
– Model diagnostyczny z obserwacją toru żuchwy, palpacja oraz ruch analityczny stawu
– Terapia zewnętrzna
– Terapia intraoralna
6. Artykulacja
- Głoski języka polskiego- ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne, sonorne- praca aparatu oddechowo- fonacyjno- artykulacyjnego.
- Metody wywoływania głosek. Utrwalanie i stopnie ich automatyzacji.
- Przykłady deformacji i substytucji głosek- ćwiczenia. Propriocepcja, narządy zmysłów logopedy jako podstawowe narzędzie diagnostyczne
w dyslalii. - Zaburzenia słuchu fizycznego i fonemowego jako geneza wad wymowy- elementy surdologopedii.
- Język slawistyczny- transkrypcje fonetyczne.
- Narzędzia terapeutyczne i techniki manualne wykorzystywane w terapii wad wymowy (sondy, wibratory, szpatułki, nici dentystyczne). Pomoce alternatywne- wykorzystanie środków spożywczych w terapii artykulacji. Logopedyczny taping funkcjonalny. Elektrostymulacja.
7. Zaburzenia korowe w rozwoju mowy
- Afazja u dzieci (apraksja, dyspraksja, afazja Broki i Wernickego)- uszkodzenia struktur korowych wrodzone lub nabyte
- Terapia mowy pacjentów z zaburzeniami korowymi- ćwiczenia budowania struktur językowych
- Dysartria- uszkodzenie struktur i dróg unerwiających narządy mowy.
- Zabiegi tracheotomii i dekaniulacji. Studium przypadku pacjenta.
- Techniki pracy z bliznami
– Mobilizacje powierzchowne
– Mobilizacje podłużne i poprzeczne
– Techniki pracy ze zrostami (stara blizna)
– Instrukcje dla pacjentów dotyczące pracy domowej
8. Organizacja pracy logopedy/neurologopedy. Wyposażenie i funkcjonowanie gabinetu. Higiena psychiczna terapeuty i budowanie pozytywnych relacji terapeutycznych z pacjentami.
- mowa pacjentów w zespołach neurodegeneracyjnych?
- mowa pacjenta uzależnionego od alkoholu i substancji psychoaktywnych?
Uczestnikom zaprezentowane zostaną narzędzia pracy neurologopedy:
- sondy językowe,
- wibratory z różnymi końcówkami i szpatułkami,
- spirometry objętościowe-trenażery oddechu,
- squeezery,
- rozwieraki jamy ustnej,
- retraktory,
- szczoteczki chirurgiczne,
- gryzaki i tubki logopedyczne,
- aplikatory gąbkowe,
- lusterka krtaniowe,
- urządzenie do stymulacji prądami TENS i EMS,
Każdy uczestnik szkolenia przynosi ze sobą:
- małe lusterko (ok.10 x 15cm lub większe).
- rękawiczki rozm. M/L – 200 sztuk
- szpatułki laryngologiczne sterylne – ok. 200 sztuk
- płyny do dezynfekcji rąk z atomizerem